picker

Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Wij zijn wij en wat doen we

Ontstaan, visie & missie

Stichting LEVel is opgericht op 19 oktober 2016 en heeft als statutair doel:

Het ondersteunen van cultuureducatieve activiteiten voor kinderen, op de basisscholen in Velsen in het bijzonder en ten behoeve van culturele en educatieve activiteiten voor kinderen in de breedste zin en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.

De visie van stichting LEVel die hier aan ten grondslag ligt is de volgende:

Alle kinderen in het basisonderwijs, met name in Velsen, moeten in staat gesteld worden om kennis te maken met en ervaring op te doen met de combinatie van cultuureducatie en erfgoedinstellingen, opdat ook op latere leeftijd de interesse voor cultuureducatie en lokale historie blijft bestaan.

De missie van stichting LEVel is:

Om in samenwerking met sponsoren, donateurs en subsidiënten enerzijds en het basisonderwijs en cultuureducatieve en erfgoedinstellingen anderzijds ondersteuning te bieden aan de continuering en actualisatie van een doorlopende erfgoed leerlijn en tevens om velerlei sociaal-educatieve activiteiten voor de jeugd, die anders vaak niet in contact komt met cultuureducatie en erfgoed, te kunnen ondersteunen.

Vorm en inhoud van de ondersteuning

In het najaar van 2016 is door de projectleider van de Leerlijn, naar aanleiding van reacties van scholen, een werkgroep geformeerd van ICCers/leerkrachten, die op zich hebben genomen om in het aanbod van de Leerlijn Erfgoed Velsen vernieuwing aan te brengen. De werkgroep heeft vorm gegeven aan een Dino-project en zorgt ook zelf voor de inhoudelijke vormgeving van de leskisten. Hierdoor ontwikkelen leerkrachten en ICCers zelf de kwaliteit om te initiëren in productvernieuwing en –ontwikkeling en groeien zij daardoor ook naar het eigenaarschap. In 2017 en 2018 zal de dialoog over productvernieuwing en ontwikkeling verder ondersteund worden door de stichting en zal de projectleider van de Leerlijn daarin, waar mogelijk, gefaciliteerd worden Ook zal de stichting in 2017 en 2018 specifiek activiteiten ondersteunen die gericht zijn op scholing en deskundigheidsbevordering als een van de pijlers van eigenaarschap en op ondersteunende organisatorische hechtheid, e.e.a. op basis van een behoefte- en vraaganalyse door de projectleider van de stichting, die dit in de subsidieaanvraag aan onze stichting zal vormgeven.

Begroting 2017 & 2018

Per ultimo 2017 bedroeg het vermogen van de stichting €12.974,00

De voorgeschiedenis

Vanaf 2008 is in Velsen een start gemaakt met brede schooloverstijgende cultuureducatieve projecten. Dit heeft in 2011 geleid tot wat einde schooljaar 2012-2013 met steun van de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Velsen was vormgegeven tot de Leerlijn Erfgoed Velsen. In de volgende jaren is de Leerlijn op details verder ingekleurd tot wat hij thans is. Aan de Leerlijn zijn de afgelopen jaren ook regelmatig eenmalige projecten gekoppeld. Enkele uitstapjes naar scholen buiten Velsen hebben de afgelopen jaren ook plaats gevonden. De Leerlijn laat ruim 2.500 kinderen in de basisschoolleeftijd kennis maken met vele erfgoedinstellingen in de gemeente Velsen, de ruïne van Brederode, Beeckestijn, het Pieter Vermeulen Museum, het Zee en Haven Museum, molen de Zandhaas, boerderij Zorgvrij en het Bunkermuseum. Vanaf 2017 is de Leerlijn opgenomen in de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit en steunt ook de gemeente Velsen de Leerlijn. Deze inzet maakt het mogelijk om de komende jaren het huidig aanbod in stand te houden en om de professionaliteit van deelnemende scholen en de (vrijwilligers)erfgoed instellingen uit te bouwen. Toch is er de komende jaren meer nodig om inhoud en verdieping aan de Leerlijn en andere projecten te geven en om de organisatorische ondersteuning te borgen. Stichting LEVel is opgericht steun te bieden aan de Leerlijn en ook aan de verbreding van het cultuureducatieve aanbod, zowel in de zin van verbreding van doelgroepen en werkgebied, als verbreding en versterking van deelnemende en ondersteunende organisaties .

Onze ambities

Stichting LEVel heeft op zich genomen om de Leerlijn Erfgoed Velsen, waar ruim 2.500 kinderen van basisscholen in Velsen aan deelnemen in het bijzonder en cultuureducatieve projecten in het algemeen, te ondersteunen in de verdere uitbouw, actualisatie en continuïteit en om de zelfstandigheid en zelfsturing, leidend tot eigenaarschap door deelnemende scholen en erfgoedinstellingen aan projecten, uit te bouwen.

Stichting LEVel beheert en verantwoordt in de periode 1-1-2017 tot en met 31-12-2020 het subsidie van de CMK-regeling en verbindt zich aan de voorwaarden die de regeling stelt.

Uitbouwen, actualiseren, continueren en eigenaarschap zijn niet alleen termen, doch zij staan ieder voor een scala aan activiteiten.

Uitbouwen
Actualiseren
Continueren
Eigenaarschap

De stichting beijvert zich om op vele manieren middelen te verwerven van provinciale en gemeentelijke overheid tot lokale en regionale sponsoren en goede doelen om de doelen te bereiken.

Wij zullen fondsen, sponsoren en overheden actief benaderen met aanvragen om bijdragen t.b.v. de Leerlijn en specifieke cultuureducatieve projecten voor bestaande en nieuwe doelgroepen. De bedoeling is een bescheiden vermogen op te bouwen om daarmee cultuureducatieve projecten te kunnen ondersteunen en met bijzondere aandacht voor kinderen in achterstandssituaties. Indien de stichting haar activiteiten beëindigt zal een batig saldo worden geschonken aan activiteiten of aan een stichting met een doelstelling die in het verlengde ligt van die van onze stichting.

Het bestuur

dhr. Ezio van Haag

voorzitter

mevr. Greet van Lent

secretaris

dhr. Frans Smit

penningmeester

Het bestuur ontvangt geen vergoeding voor hun bestuurlijke taken.
To Top