Tweede wereldoorlog
Voor groep 8: Bunkermuseum /Thema: WO II:
Voor groep 8 is het thema de Tweede Wereldoorlog in samenwerking met het Bunkermuseum.In het lesprogramma van groep 8 wordt regulier de Tweede Wereldoorlog behandeld, dit project laatde kinderen kennismaken met minder bekende aspecten van de Tweede Wereldoorlog zoals o.a. deimpact die WO II had op hun eigen woonplaats.
De kinderen brengen een bezoek aan het Bunkermuseum, dat speciaal voor dit project eenaangepaste rondleiding ontwikkeld heeft. Bij het bezoek aan het Bunkermuseum zien en ervaren dekinderen wat er in de duinen is achtergebleven aan bunkers en welk materiaal de Duitsersgebruikten. Het bezoek duurt ongeveer 1 1⁄2 uur.
TIP: Het wordt door de rondleiders erg op prijs gesteld als er op school al vragen opgeschreven zijn,die dan tijdens de rondleiding gesteld kunnen worden!
Voorafgaand aan het bezoek aan het Bunkermuseum kunnen er drie lessen uit de themakist gegevenworden; de eerste les handelt over de inval van de Duitsers, de tweede over de ‘Festung’ IJmuidenen de derde over de consequenties voor Velsen.
In de thema/munitiekist zitten o.a. (strip)boeken, de DVD ‘13 in de oorlog’, een koffertje (dat deJoden moesten pakken als ze op transport gingen) en tentoonstellingsmateriaal zoals foto’s over deinval van de Duitsers in Velsen en een persoonsbewijs.
Er is speciaal voor dit project een maquette ontworpen van de ‘auto’ bunker, waarbij de kindereneen kijkje kunnen nemen in de opbouw van de bunker, doordat de maquette vrijwel geheeluitneembaar is. Er zit een (leerlingen)map bij waarin de verschillende ruimtes benoemd worden.Tevens zitten er in de map (kranten)artikelen die over WO II gaan.
Tijdens de projectperiode komt breakdancedocent Marten Leerkamp op school, waarbij hij hetbegrip ‘vrijheid’ verbindt met beweging c.q. bewegingsvrijheid. Hierbij is ook aandacht voor hetuitdrukken en kwijt kunnen van je emoties en het ontdekken van je eigen kwaliteiten.Hij geeft tijdens de projectperiode drie workshops van een uur en heeft hiervoor graag debeschikking over de gymzaal of het speellokaal.
TIP: Deze workshops zijn natuurlijk niet verplicht, maar ik wil ze wel van harte aanbevelen, omdat zede kinderen op een andere manier naar (bewegings)vrijheid laat kijken. Marten heeft de kinderen in een mum van tijd allemaal in beweging en hij legt een duidelijke link met het – letterlijk en figuurlijk-ontbreken van bewegingsvrijheid in de oorlog.