picker

• dinos
  • 20170406_191732

Pieter Vermeulen Museum

Voor groep 1/2 (3/4): het thema Dino’s met bezoek aan het Pieter Vermeulen Museum.

Leerlingen graven, letterlijk en figuurlijk, in het verleden en leren op een speelse manier van alles over Dino’s en het paleontologisch/archeologisch onderzoek naar deze fascinerende dieren. De inhoud van de themakist bestaat uit prentenboeken, eieren, grote en kleine dino’s, kleurplaten, sjablonen, puzzels en de Playmobil dino set, waarmee de kinderen een indruk krijgen van de oorspronkelijke leefomgeving van de dinosaurussen, dan wel de vondsten van resten in het ijs.

Tijdens het bezoek aan het Pieter Vermeulen Museum leren de kinderen van alles over fossielen en mogen ‘resten’ van Dino’s opgegraven worden.

Groep 4 – Pieter Vermeulen Museum (PVM) en Archeologische Werkgroep Velsen
Thema: ‘Bijzondere vondsten’

De kinderen maken kennis met archeologie en natuurhistorie. Leerlingen in groep 4 hebben nog geen geschiedenisles. Ontdekkingen doen in de grond is een spannende aangelegenheid ook voor kinderen. Er is gekozen voor een mol als het middel om leerlingen mee te nemen op een zoektocht naar voorwerpen die zich onder hun voeten bevinden. Bijzonder is dat de mol in het echt ook archeologen op een spoor van archeologisch interessante voorwerpen onder de grond brengt.

Op school is er eerst een introductie (door de leerkracht of via een dvd-opname) met een poppenspel van Mol en Konijn d.m.v. een tafel-poppenkast in een uitvoering met spectaculaire doorkijkjes in mollengangen, aardlagen en echte vondsten.

TIP: je kunt ook de kinderen van groep 7 of 8 het poppenkastspel laten opvoeren!

Het verhaal wordt ook in boekvorm met illustraties geleverd die de leerlingen zelf kunnen lezen. Met de tafelpoppenkast kunnen de leerlingen het verhaal naspelen of andere avonturen van Mol en Konijn bedenken. Na het verhaal wordt er in de klas gewerkt met materialen uit de themakist; alles toegelicht in een heldere handleiding en ook aangeleverd op een usb-stick om ook het digibord erbij te kunnen gebruiken.

Ter verwerking zijn er 3 lessen over archeologie waarbij onderwerpen als ‘Wat doet een archeoloog’, ‘Bijzondere munten’ en ‘Herkennen van vondsten en hun gebruik’ aan de orde komen die zowel klassikaal als in groepjes (circuitvorm) te geven zijn.

TIP: als je in circuitvorm met de materialen uit de themakist werkt, denk dan eens, als je daar extra begeleiding bij nodig hebt, aan de kinderen uit hogere groepen!

Ze hebben allemaal het project gehad en kunnen het dus vaak zonder veel uitleg van jouw kant, goed uitleggen en begeleiden! Daarnaast zijn er allerlei extra opdrachten die in te zetten zijn bij andere vakken zoals muziek, beeldende vorming, biologie, taal, en spel of als extra opdrachten voor als leerlingen eerder klaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld een speciaal bij dit onderwerp ontworpen kwartetspel.

Tevens bevat de themakist bij de leeftijd passende boekjes over het onderwerp. Diverse materialen uit de kist kunnen in een expositiehoekje tentoongesteld worden. Na het werken uit de themakist volgt een bezoek van 1 1⁄2 uur aan het Pieter Vermeulen Museum. Het bezoek begint met een introductie door een vrijwilliger in de rol van ‘archeoloog’ en een spannende vondstendoos. Na de introductie gaat de groep verder in circuitvorm. Er zijn 3 opdrachten van ongeveer 15 minuten:

– De leerlingen gaan in 2/3-tallen net als een archeoloog vondsten opgraven uit een bak zand en determineren.
– Ze gaan scherven plakken tot een voorwerp van aardewerk.
– De leerlingen maken tijdens een rondleiding kennis met het museum en haar functie.

Ze gaan naar plekken achter schermen zoals het depot met opgezette dieren.

Class Activities

Category: