picker

Choose your layout

Color scheme

• ruinebrederode

De Ruïne van Brederode (6)

Groep 5/6/7: Leerlijn Erfgoed – De Middeleeuwen.

Het onderwerp ‘De middeleeuwen’ behoort regulier tot de lesstof van groep 6. De leerlingen leren over de diverse bewoners van een kasteel en wat hun taken/beroepen waren. In de leskist, die de vorm heeft van een kasteel, compleet met ophaalbrug en kantelen, zitten verschillende materialen o.a. Playmobil poppetjes, verkleedkleren, echte houten ‘oefen’zwaarden en schilden, prentenboeken, leesboeken, bouwsteentjes waarmee de kinderen zelf een kasteel kunnen bouwen en een bouwpakket van een Donjon.

Tevens ziten er in de kist Middeleeuwse spelletjes, waaronder een groot springtouw, knikkers, het Molenspel en een schaakspel, dat geheel op authentieke wijze in tin gegoten is.

In de handleiding worden diverse lessuggesties gegeven om het onderwerp verder uit te diepen.

Aan het eind van het schooljaar 1e of 2e week van juni) worden alle groepen 6 voor een dagdeel (=3 uur) uitgenodigd op de Ruïne en krijgen een zevental workshops aangeboden door de Compagnie van Brederode, die daar dan een aantal dagen zijn kampement opslaat. De workshops zijn: touwslaan, kruidenleer, stokvechten, boogschieten, eten in de Middeleeuwen, wapenleer en verdediging.

TIP: Kom niet op slippers! Bij het stokvechten moet je stevig in je schoenen staan 🙂 !

Deze workshops en rondleidingen worden verzorgd door de leden van re-enactmentgroep de Compagnie van Brederode en worden begeleid door de Trawanten van Banjaard.

‘Meneer, mag ik u bedanken, dit was de mooiste dag van mijn leven’ (Leerling tegen beheerder van de Ruïne van Brederode, na afloop van de workshops op de Ruïne)

Class Activities

Category: