picker

Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

  • ijmuiden-2

IJmuider Zee- en Havenmuseum

Groep 4 (tweede helft van het schooljaar)/5/6: IJmuider Zee- en Havenmuseum en de visserijschool

Leerlingen in groep 5 hebben voor het eerst geschiedenis en aardrijkskunde (eigen provincie);
daarom is ervoor gekozen deze groep het project met het Zee- en Havenmuseum en het
graven van het Noordzeekanaal aan te bieden, zodat het project goed aansluit bij de lesstof
van groep 5.

De kinderen maken kennis met een belangrijke periode uit de geschiedenis van Velsen:
het graven van het Noordzeekanaal.
Ze leren waarom en hoe het Noordzeekanaal gegraven werd en daaraan gerelateerd hoe het
huidige Velsen is ontstaan.
Aan het eind van het project hebben zij iets geleerd over (de geschiedenis van) de visserij en
de scheepvaart.

Op school wordt de themakist van dit project geïntroduceerd in de vorm van een houten
kruiwagen met schep. Door met de (grote) schep in de zandbak te graven, het zand in de
kruiwagen te scheppen en het zand weg te kruien, kunnen de leerlingen iets ervaren van de
zwaarte van het werk.
In de themakist zit verder o.a. een aantal boeken, waaronder een speciaal voor dit project
ontworpen foto/stripboek en het speciaal voor dit project geschreven verhaal
‘Van duin tot nu’. Dit boek is ook heel geschikt om voor te lezen.
Verder een oude en een nieuwe grondkaart, kleding van een graver en zijn vrouw, een
speciaal voor dit project ontworpen kwartetspel, een knopenkistje met voorbeelden en puzzels
die speciaal gemaakt werden o.a. van oude foto’s van bijv. het eerste schip dat door het
kanaal voer.

Er is een op het thema gerichte lessencyclus ontwikkeld door Judith Zwaan, beeldend
kunstenaar van het Kunstencentrum Velsen. Deze lessen zitten in de handleiding.
Een filmpje van de resultaten van deze les kun je vinden op You Tube (zoeken op
Kanaalgravers). Daar vind je ook nog andere filmpjes over de geschiedenis van het
Noordzeekanaal.

Tijdens het bezoek aan het museum, dat in circuitvorm wordt gedaan, wordt o.a. aandacht
besteed aan de behuizing van de gravers en de vissers. Het bezoek begint bij het nagebouwde
hutje van een kanaalgraver met een gedeelte uit ‘De woede van Abraham’, dat bewerkt is tot
een toneelstukje.

Er wordt een link gelegd naar de visserij, nog steeds heel belangrijk voor Velsen. De kinderen
horen dat veel gravers na het graven van het Kanaal in de visserij terecht kwamen, ze leren
iets over de scheepvaart en kijken (met Zuidwesters aan!) op het schip in het Buitenmuseum.

Het bezoek duurt ongeveer 1 1⁄2 uur.

Als afsluiting stellen de rondleiders het bijzonder op prijs als er – in de hal- als dank voor de
rondleiding een in de klas aangeleerd liedje over de zee ten gehore wordt gebracht!

Mochten jullie daarnaast ook nog zin hebben er een stukje over te schrijven met de kinderen:
er wordt van deze verhaaltjes gesmuld!!

Class Activities

Category:

Date : 29 Aug 2018

To Top